
De Nederlandse binnensteden bruisten dit derde kwartaal meer dan ooit.
Uit de nieuwste passantendata van RMC blijkt een opvallende stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar – een groei die al jaren niet is gerealiseerd.
Winkeldagen en seizoenen vervagen
Door thuiswerken en deeltijdwerk vervagen de traditionele winkeldagen. Het verschil in drukte tussen maandag en zaterdag wordt kleiner, en ook de seizoensverschillen nemen af. Al drie jaar op rij zijn het tweede en derde kwartaal drukker dan het traditionele vierde kwartaal.
Grote steden trekken meer publiek
De vier grootste steden zagen een stevige groei van 15% in bezoekersaantallen. Middelgrote steden groeiden gemiddeld met 5,7%, al zijn de verschillen groot. Zo verloren Nijmegen en Alkmaar terrein, terwijl Leiden en Middelburg juist meer bezoekers trokken. Verdere analyses moeten duidelijk maken waar deze verschuivingen vandaan komen.
Vooruitblik: vierde kwartaal onder druk
Hoewel het vierde kwartaal van oudsher het drukste seizoen is, lijkt die rol te verschuiven. Sinds de coronaperiode is het derde kwartaal drukker geweest dan het vierde – en dit jaar wordt geen uitzondering verwacht. Toch zullen retailers rond Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis waarschijnlijk hogere bonbedragen noteren, waardoor de omzet in het vierde kwartaal alsnog kan uitblinken
